pondělí 12. října 2015

Jak zhubnout po porodu - část 2.

Když jsem psala článek Jak jsem zhubla a začala běhat po porodu, chtěla jsem vám původně v první části napsat, jak jsem zhubla já a ve druhém článku vám dát pár tipů, jak jíst, cvičit a tak. Čím víc jsem nad tím přemýšlela, tím míň se mi chtělo tu druhou část psát. Informací o jídle a cvičení je plný internet a nepřišla bych s ničím novým. Navíc nejsem odborník na stravování a nemám za sebou žádné úchvatné "před" a "po". Když nepočítám ta dvě těhotenství, vážím posledních deset let plus mínus stejně a obleču stejné oblečení. 

Přemýšlela jsem tedy, proč zrovna já jsem schopná zůstat ve formě? Co dělám jinak než mé kamarádky a spolužačky, které různě hubnou a pak zase přibírají? A hlavně, co napsat do pokračování článku a co vám vlastně poradit. Když celý článek byl tak trošku na přání :-)



Odpověď je úplně jednoduchá. Sportuju, protože mě to baví. Hlavním důvodem, proč si obuju tenisky a jdu běhat je, že mě to prostě baví a dělám to ráda. To, že sportem člověk zhubne nebo si udrží váhu, je velice příjemný vedlejší efekt. Se sportem je samozřejmě spojené i jídlo. Nechci být tlustá, nechci, aby se mi z jídla dělalo špatně při běhání a chci mít dost energie. Když se zamyslíte nad jednotlivými body, už jste na dobré cestě k lepšímu jídelníčku. 

Takže mám pro vás dvě jednoduché rady.


1) Sportujte proto, že vás to baví a ne proto, že chcete zhubnout

Podle mě je jedno, jaký sport si vyberete, ale hlavně vás to musí bavit. Nemá smysl se nutit do něčeho, co vás nebaví, protože je pak velká pravděpodobnost, že se na to za chvíli vykašlete. Jasně, že u některých sportů spálíte více kalorií a jsou tedy na hubnutí vhodnější. Ale určitě je lepší pravidelně každý den jít na dlouhou procházku se psem a večer si zacvičit jógu než se trápit třeba na spinningu, který vás nebaví. 

U mě dlouhé roky vedla házená a k tomu lyžování, kolo, tenis, jogging ráno před prací. Když jsem pracovala v Anglii jako au-pair, chodila jsem do posilovny. Měla jsem moc ráda pátky, kdy jsem odvezla "své" děti na badminton a šla do posilovny, která byla v druhém patře a měla výhled přímo na kurty. Běhala jsem na pásu a u toho se dívala, jak děti hrají :-) Potom když jsem byla v Anglii na Erasmu, chodili jsme často hrát squash. Jednu dobu jsem zase celkem slušně ujížděla na spinningu. Obzvlášť ráda jsem chodila ve čtvrtek po házené na super lekci s cyklisty. Lekce trvala hodinu a půl a u toho promítali videa z Tour de France nebo různých bikových závodů. Paráda :-D

Během obou těhotenství jsem chodila plavat. A teď běhám, občas jezdím na bruslích nebo cvičím jógu, jezdím s klukama na kole, na surfu.... Baví mě toho spousta :-D

Aktivit je hodně a určitě vyberete něco, co vás chytí a budete to dělat, protože vás to baví a ne proto, že musíte zhubnout :-) 

Jenom bych chtěla připomenout, ať neuděláte stejnou chybu jako já a po porodu nejdřív poctivě cvičíte svaly pánevního dna, žádné sklapovačky ani plaňky. Mít potom diastázu neboli rozestup břišních svalů není nic hezkého ani zdravého a hlavně náprava je těžší a delší než, když budete pořádně cvičit hned od začátku. Nečekejte jako já, že se to spraví samo. Nespraví. Pokud se vám něco nezdá, radši zajděte k fyzioterapeutovi, který vám poradí, jak správně cvičit. Psala jsem o diastáze tady a doufám, že někdy v budoucnu napíšu o tom, jak už mám krásně ploché břicho a všechno je ok :-)



2) Jezte rozumně

Výborně, našli jste si sport, který vás baví. Teď je potřeba všechno nezabít tím, že sníte, na co přijdete. Nebudu psát nic o správném jídelníčku, protože o tom si můžete přečíst třeba tady u Moniky. A navíc si myslím, že většina z nás ví, jak má vypadat zdravá snídaně, oběd i večeře. Jezte pravidelně, zdravě, hodně zeleniny a ovoce, nepijte sladké džusy a limonády, nic lepšího jsem nevymyslela :-) A snídaně je základ :-)





Problém nebo spíš specifická situace pro mamky na mateřské je hlavně to, že jste pořád v blízkosti jídla. Zvlášť pokud máte doma dva otesánky jako já, tak vlastně celý den připravujete nějaké svačinky a ovládejte se u toho, že :-) Schválně si někdy zkuste spočítat, co všechno jste snědli jenom tak během dne kromě svého normálního jídla. Takové to, vždyť to přece nic není, toho nebylo moc, to je zdravé, to můžu. Od rána to pak může vypadat třeba takto - hrst čokoládových hvězdiček, pár kuliček hroznového vína, čtyři piškoty, jablko, půlka croissantu, co Viki nedojedl v Dětském ráji (to kecám, protože to se nikdy nestalo), kousek celozrnného rohlíku se šunkou, plátek prošuta, dvě skleničky vína večer (to se naopak stává hodně často), kousek čokolády, kousek sýra..... Takže určitě se hlavně co nejvíc ovládejte a nejezte mezi jídly. To taky není nic nového, ale je to účinné. V dalším článku vám pro inspiraci napíšu o našich oblíbených zdravých svačinách.

A když už jsem psala, jak nejíst, když jste doma s dětmi. Tak nedělejte ani nic z následujích věcí. Nebo je nedělejte moc často. Nebo je klidně dělejte pořád, ale nečekejte, že zhubnete :-) 

  • "Jsem tlustá jako prase, tak jsem se přinutila tři čtvrtě hodiny běhat v Běláku a pak jsem si za odměnu dala sedmičku vína a chipsy." Tohle není úplně ideální :-D



  • Výlet na kole, celí spokojení ujedete 60km a zakončíte to někde v hospůdce několika pivy a pečeným kolenem. Taky nic moc.



  • Pobyt na horách. Ráno to chce pořádnou snídani, když budeme celý den lyžovat. Potom po pár jízdách se zastavíme na bombardino. To přece můžu, to vyjezdím. Oběd. Jůů ty borůvkové knedlíky vypadají dobře a ta gulášovka taky. Vždyť budu celé odpoledne lyžovat, to nevadí. Lanovka vypnutá, otvírají apres ski, jdeme na svařák.....


Poznáváte se? :-D



Tak takhle hubnu já. Tento způsob nemusí vyhovovat všem a uznávám, že to chce dost fyzické aktivity.  Takže pokud chcete nějaké zaručené triky, jak zhubnout a nepřibrat, nakoukněte na blog k Anetě. Když už si žádný z triků nevyberete, minimálně se při čtení zasmějete a smíchem posílíte břišní svaly :-D




Mějte se hezky.

Sportování pro zábavu zdar :-)

A.



9 komentářů:

  1. Haha, cekala jsem, ze prozradis ten tajnej recept a zas nic :D Souhlasim s tim, ze sport musi bavit, jinak s tim driv nebo pozdeji clovek svihne. Vzdycky me pobavi, jak nekteri 'behaji', protoze je to zrovna in, ale pritom se u toho trapi a vic o tom mluvi/pisou/postujou na socialni site nez aby behali...

    Tesim se na clanek o svacinkach! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Svatá pravda, důležité je najít takový pohyb, který je pro člověka radost a zábava! :o) No a když má člověk fakt rád jídlo, tak pohybu musí být hodně a to jídlo jakž takž pod kontrolou :D :D :D jakž takž ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to naprosto souhlasím! Radši budu hodně sportovat, ať můžu hodně jíst :-D

      Vymazat
    2. Jéé, to mám stejně - hodně sportovat, ať můžu hodně jíst :)

      Vymazat
  3. Hahaha! Tak tri veci, co nedelat me fakt pobavily.. Mam to stejne!

    Plus teda ja vzdycky tyden pred zavodem:
    "Za tyden bezim zavod musim hodne jist... Mnam pizza, mnam testoviny, mnam dorticek, mnam dva dorticky... ted jsem pred zavodem, tak musim hodne jist..."

    OdpovědětVymazat
  4. myslím, že podstatný je dávat v jídle přednost kvalitě a držet na uzdě kvantitu...vychutnám si snad stejně jeden borůvkový knedlík jako deset ?
    joo a k vínu chipsy je ....pardon..prasárna :-)))
    MichalF

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jee děkuju, komentář od muže jsem zrovna u tohoto článku nečekala :-) Chipsy jsou prasárna i bez vína :-) Konkrétně tetnto případ "hubnutí" mi říkala kamarádka a mě to přišlo tak vtipné, že jsem to musela napsat. Jinak s tebou souhlasím a když si člověk zvykne jíst dobré jídlo, tak už ani moc netouží po jiném :-)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře. Moc si jich vážím.